In ziua de astazi, biletele avion ieftine au preturi crescute din mai multe motive. In primul rand, aceasta industrie s-a consolidat foarte mult un ultimii ani. De aceea, daca nu este o cocurenta foarte mare, atunci nu este nevoie de ieftinirea biletelor. Din cauza falimentelor si fuzionarilor, astazi exista doar patru liniii aeriene mari in Statele Unite ale Americii. In Canada exista doua iar in Europa KLM si Air France sunt acum o singura companie iar Lufthansa este implicata in mai multe companii aeriene de dimensiune mai mica. Astfel incat, pe masura ce companiile au dezvoltat parteneriate, au fuzionat sau au dat faliment, nevoia de a oferi preturi mici pentru a atrage clienti si a castiga in fata concurentei a disparut.
In al doilea rand, pretul combustibilului folosit de catre avioane a crescut dramatic. Spre exemplu, in 1996, acesta costa 55 de centi pe galon, pe cand in ziua de astazi, acesta costa aproape 3 dolari pe galon. Companiile aeriene nu pot absorbi toata aceasta crestere, asa ca o parte trebuie sa fie suportata de catre consumator, ducand la preturi marite ale biletelor de avion.
In plus, taxele companiilor aeriene si cele de securitate au crescut si se adauga procentual la tariful de baza. De asemenea, din cauza recesiunii economice, cererea a scazut si pentru a compensa acest lucru, companiile aeriene au redus numarul rutelor puse la dispozitia clientilor si frecventa zborurilor. Au facut acest lucru pentru a economisi bani si combustibil deoarece avioanele mai pline insemna venituri mai multe care provin de la pasageri si costuri mai putine pentru companiile aeriene. Cu avioane mai putine, mai putina competitie si o capacitate mai mare, avioanele pot sa perceapa tarife mai mari pentru bilete.
Nu exista nici un lucru care sa le opreasca si nu este nevoie sa micsoreze preturile. Preturile cresc sau scad din mai multe motive. Este foarte greu de prevazut momentul in care se modifica preturile. Singura care detine informatii in acest sens este compania aeriana. Exista totusi anumiti factori care modifica pretul si anume competitia, oferta, cererea si pretul petrolului. Dintre acestia, primul si ultimul sunt cele care se reflecta cel mai mult in pretul biletelor de avion. Impreuna, toate aceste patru lucruri afecteaza factorul de incarcare al avionului.
Liniile aeriene doresc sa umple avioanele pentru a-si maximiza profiturile si de aceea calculeza factorul de incarcare al avionului. In industria transportului pe calea aerului exista doua tipuri de pasageri: cei care calatoresc in interes de afaceri si cei care calatoresc de placere, in vacante. Prima categorie este flexibila referitor la pretul biletelor, deoarece acestea sunt platite de catre companie, dar tin foarte mult la data zborurilor. Cei care calatoresc in scop turistic vor sa aiba preturi cat mai mici dar sunt flexibili referitor la data zborului. Companiile aeriene incearca in mod constant sa obtina un echilibru intre cele doua tipuri pentru a face profit.