Echilibrul anvelopelor descrie distributia masei in cadrul unei anvelope auto sau a rotii la care anvelopa este atasata. In cazul in care pneul se roteste, asimetriile de masa cauzeaza miscarea rotii, ceea ce poate provoca tulburari in functionare, de obicei vibratii verticale si laterale. Aceasta poate duce, de asemenea, intr-o dezechilibrare a volanului. Perturbarea datorata dezechilibrarii, de obicei creste odata cu viteza. Suspensiile de vehicule pot deveni suprasolicitate de fortele de dezechilibru a anvelopelor atunci cand viteza rotii atinge un punct in care frecventa sa de rotatie este egala cu frecventa de rezonanta la suspendarea lui.
Anvelopele sunt inspectate in fabrici si magazine de reparatii prin doua metode: echilibrat static si echilibrat dinamic. Anvelopele cu forte de dezechilibru mare sunt retrogradate sau respinse. Cand anvelopele sunt montate pe roti, ele sunt evaluate din nou, iar greutatile de corectie sunt aplicate pentru a contracara efectul combinat al anvelopei si dezechilibrului rotii. Dupa vanzare, anvelopele pot fi reechilibrate daca soferul percepe vibratii excesive.
Echilibrul static
Echilibrul static poate fi masurat cu ajutorul unei masinarii de echilibrare statica, unde anvelopa este plasata pe axa sa verticala pe un instrument de ax non rotativ. Spotul pe pneul cu cea mai mare masa este actionat prin gravitatie pentru a devia unealta in jos. Marimea sagetii indica amploarea dezechilibrului. Unghiul de deformare indica locatia unghiulara a dezechilibrului. In fabricile de productie a anvelopelor de echilibrat static functioneaza niste senzori montati la ansamblul axului. In magazinele de anvelope, echilibrul static este detectat cu niste bule, printr-un indicator de observare dintr- sticla plina cu ulei. In unele magazine mari, acest proces a fost inlocuit in mare parte cu utilaje moderne.
Echilibrul dinamic descrie fortele generate de distributia asimetrica a masei atunci cand anvelopa este rotita, de obicei, la o viteza mare. In fabrica, anvelopa este montata pe o roata de testare, ansamblul fiind accelerat pana la o viteza de 300 rotatii pe minut, niste senzori masurand fortele de dezechilibru care rotesc anvelopa. Aceste forte sunt transformate in valori statice pentru planurile interioare si exterioare ale rotii, in comparatie cu toleranta la dezechilibru.
Daca anvelopa nu este verificata, acesta are posibilitatea sa nu se miste calitativ. In magazine, ansamblurile de pneuri sunt verificate pe un spin, care determina cantitatea si unghiul de dezechilibru. Greutatile sunt apoi fixate la flansele exterioare si interioare ale rotii. Cu cat echilibrul dinamic este mai bun, mai cuprinzator, cu atat mai mult echilibrul static este mai corect. Un echilibru dinamic poate fi efectuat numai in cazul in care conducatorul auto vine la service. Cu utilizarea sporita a electronicii, starea dezechilibru sau echilibru ar putea fi estimata in timp real si independent de capacitatea de detectare a soferului.
multumesc pentru sfaturi